Drzwi Otwarte w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego odbędą się 14 maja o godzinie 11:00.
W tym roku odbędą się w dniu 14.05.2022 (sobota) w godzinach 11.00-13.00 w formie warsztatów online z dziennikarstwa muzycznego prowadzonych przez doktorantki i doktorantów naszego Instytutu.
W programie wydarzenia znajdzie się wprowadzenie ilustrowane przykładami muzycznymi przygotowane przez prowadzących oraz warsztaty tworzenia krótkich tekstów (opisów, recenzji, relacji) o różnych gatunkach muzyki – dawnej, współczesnej, klasycznej, popularnej, filmowej, tradycyjnej. Warsztaty będą też świetną okazją do poznania specyfiki i programu studiów muzykologicznych I i II stopnia prowadzonych w naszym Instytucie, dlatego serdecznie zapraszamy również osoby zainteresowane naszymi studiami!
Proponujemy do wyboru jeden z trzech tematów:
1. Co słychać w grach komputerowych i filmach? Opis relacji muzyka-obraz - prowadzący Karolina A. Pawłowska i Jakub Kopaniecki
Ścieżka dźwiękowa to dużo więcej niż tylko tło. Podczas warsztatu dowiesz się, jak ważną rolę odgrywa muzyka w grach komputerowych i filmie. Następnie sam przeanalizujesz relację między muzyką a obrazem w mrożących krew w żyłach fragmentach filmów o King Kongu.
2. Oblicza dawnych melodii iberyjskich. Porównanie stylów wokalnych (z elementami praktyki) - prowadzący Julieta González-Springer i Ryszard Lubieniecki
W historii muzyki istnieją takie utwory, których popularność z biegiem czasu nie maleje. Najstarsze pieśni z regionu dzisiejszej Hiszpanii i Portugalii inspirują nie tylko specjalistów i muzykologów, ale także amatorów i twórców muzyki popularnej. W ramach warsztatu przyjrzymy się różnym wykonaniom jednej z kompozycji zachowanych w Czerwonej Księdze z Montserrat (Llibre Vermell de Montserrat): od wykonawstwa historycznego po wykonania na współczesnych instrumentach i z wykorzystaniem technik wokalnych, które kojarzymy zazwyczaj z muzyką pop. Na koniec wspólnie z chętnymi spróbujemy ją zaśpiewać. Były to przecież pieśni pielgrzymów, przeznaczone dla wszystkich.
3. Granice interpretacji. Wykonawstwo muzyki klasycznej - prowadzący Monika Pasiecznik i Szymon Atys
Podczas warsztatu spróbujemy przygotować recenzję niezwykłego koncertu Marcina Maseckiego w Filharmonii Narodowej. Pianista wykonał wówczas na pianinie trzy ostatnie Sonaty fortepianowe Ludwiga van Beethovena grając z wygłuszającymi słuchawkami na uszach. Czy celem wykonawcy było doświadczać muzyki w sposób bliski Beethovenowi, który tworząc swoje późne sonaty był już niesłyszący? Poruszymy zatem problemy granic interpretacji (nadinterpretacji) w wykonawstwie muzyki klasycznej oraz historycznych kontekstów funkcjonowania muzycznego repertuaru.