09 kwietnia 2022 (sobota), godz. 11:00
Harmonogram
- 11:00 Paweł Rajba Jak znaleźć kota na drzewie? Historia steganografii, czyli sztuki ukrywania informacji.
Steganografia, czyli sztuka ukrywania informacji, jest stosowana od
wieków. Pierwsze zarejestrowane użycie miało miejsce prawie 2500 lat
temu i od tego czasu rozwinięto wiele pomysłowych metod. Niemniej jednak
wraz rozwojem ery informatycznej pojawiły się zupełnie nowe możliwości i
chociaż najbardziej znane jest ukrywania wiadomości w plikach ze
zdjęciami, obecnie informacja jest ukrywana w niemal wszystkich
przejawach świata cyfrowego. Podczas prezentacji zostanie przedstawiona
historia steganografii, przyjrzymy się również bieżącym zastosowaniom
zarówno w świecie cyfrowym, jak i materialnym. Będzie sporo przykładów i
poszukamy też tytułowego kota na drzewie.
Paweł interesuje się cyberbezpieczeństwem, jest również
doświadczonym programistą i architektem oprogramowania. Przez kilka lat
kierował pracami nad rozwojem szkoleń oraz metod tworzenia bezpiecznego
oprogramowania w Volvo Group IT. Obecnie łączy pracę naukową i
dydaktyczną u nas z pracą jako architekt w Hitachi Energy, gdzie jest
odpowiedzialny za standardy i rozwiązania z obszarów ochrony danych i
bezpieczeństwa aplikacji.
(krótka przerwa)
- 12:00 Czym (oprócz kotów) zajmujemy się w Instytucie Informatyki ? Krótko o nas.
-
12:15 Paweł Rychlikowski O kradzieży modeli ML i jak sprawić, by złodziej najadł się wstydu.
Na wykładzie powiemy trochę o tym, jak działają współczesne systemy rozpoznawania obrazów, ile kotów i psów trzeba zobaczyć, żeby odróżniać kota od psa, co to znaczy ukraść model i czy można się przed tym zabezpieczyć.
Paweł specjalizuje się w tematyce przetwarzania języka naturalnego,
sztucznej inteligencji, analizy i syntezy mowy. Jest doświadczonym
praktykiem, m.in., był jednym z współtwórców systemu automatycznej
anonimizacji polskich wyroków sądowych dzięki czemu mogą one być
udostępniane w internecie.
- 12:45 Piotr Polesiuk Od zera do komputera.
Pod koniec lat 70-tych komputery stały się na tyle tanie, że trafiły pod
strzechy. Za ich niską cenę odpowiadały nie tylko doniosłe osiągnięcia
technologiczne, takie jak procesor na jednym chipie, czy tanie pamięci
DRAM, ale przede wszystkim prostota tych komputerów. To właśnie ta
prostota często jest źródłem współczesnego sentymentu do starych maszyn,
bo można je w całości zrozumieć. Jednak ja postanowiłem pójść krok
dalej, niż tylko przeczytać schemat komputera retro. Postanowiłem
zaprojektować i zbudować własny komputer, podobny to tych sprzed pół
wieku. Droga wiodąca od schematu ideowego, poprzez prowadzenie ścieżek
na płytce PCB i lutowanie elementów, aż po zaprogramowanie BIOSu,
programu rozruchowego i prostego systemu operacyjnego okazała się o
wiele ciekawsza niż można by się spodziewać. W czasie swojego wykładu
spróbuję podzielić się z Wami swoją radością w sposób anegdotyczny i nie
za bardzo techniczny, tak by był przystępny dla każdego.
Piotr właśnie przymierza się do obrony doktoratu dotyczącego
projektowania języków programowania. Pasjonuje się też astrofotografią.
- 13:05 Krzysztof Wiśniewski Jak robię gry w Instytucie Informatyki. O gamedevie i studiach.
Gry komputerowe mogą kojarzyć się tylko z rozrywką. Niemniej jednak
programowanie gier komputerowych oferuje o wiele więcej... W czasie tej
krótkiej prezentacji przedstawię jak wyglądała moja droga programisty,
jak granie w gry przerodziło się w pasję, którą mogę teraz sukcesywnie
rozwijać w czasie studiów.
Krzysztof studiuje na trzecim roku informatyki I stopnia.
- 13:25 Maksymilian Zawartko Optymalizacja kodu.
Program czytelny dla człowieka nie zawsze działa odpowiednio szybko
i zajmuje odpowiednio mało miejsca. Podczas wykładu przedstawię
przykłady tego, jak dzięki optymalizacjom długi kod staje się krótki, a
wolny - szybki.
Maksymilian jest studentem ostatniego semestru informatyki II
stopnia. Interesuje się gamedevem, programowaniem funkcyjnym i
kompilatorami.
-
13:40 Spotkanie dla kandydatów na Indywidualne Studia Informatyczno-Matematyczne (ISIM)